Studier av drivbaner for oljeutslipp ved ulykker og akutt forurensing skal føre til bedre oljevernberedskap.
Studiegruppen ønsker å se på to hendelser: Utslippet fra Godafoss i februar 2011, og et tenkt utslipp nær ExxonMobils raffineri på Slagentangen.
I den senere tid har det vært flere uheldige utslipp av olje i Oslofjorden. Selv om rutinene skjerpes, er utslippssannsynligheten stor grunnet høy trafikk-tetthet. Når et utslipp skjer i kystnære farvann er det kort tid til strandpåslag og derfor er tidlig og nøyaktig varsling avgjørende.
Foto: Akutt forurensning, Godafoss 2011, Kystverket.
Bedre oljedriftmodellering er nødvendig for:
- å avgjøre hvor oljevernutstyr og fartøy skal plasseres umiddelbart etter havari
- å prediktere strandpåslag og identifisere prioriterte områder for skadebegrensende tiltak
- å vurdere miljøskade i etterkant av utslipp
I denne arbeidspakken skal to hendelser studeres: Utslippet fra Godafoss i februar 2011 og et tenkt utslipp nær Slagentangen. Drivbanene fra FjordOs-modellen skal valideres og vurderes.
Relaterte nyhetssaker: