16.07.15 FjordOs-modellen brukt i Færderseilasen

De siste seks månedene har vi hatt store fremskritt i utviklingen av FjordOs-modellen, og nylig var den første versjonen klar. I forbindelse med Færderseilasen holder Meteorologisk institutt (MET) værbriefing for deltagerne på Latter på Aker Brygge kvelden før start, hvor strømmen i fjorden er noe av det folk er mest opptatt av. Gjennom iherdig jobbing klarte forskerne hos MET å få kjørt FjordOs-modellen slik at denne kunne levere detaljerte strømvarsler for seilasen. Disse varslene ble presentert på briefingen for de rundt 500 fremmøtte der, i tillegg til at de ble lagt ut på nett.
Vi har ikke validert og analysert modellen og varslene ennå, men de subjektive tilbakemeldingene vi har fått er lovende for kvaliteten på modellen.

Bilde av et eksempel fra briefingen:

MET

Les også artikkelen i Seilas fra 2013 om Færder strøm av Lars Petter Røed og Nils Melsom Kristensen ved Meteorologiske Institutt (MET) her; Seilas 2013_Faerder_Strom